مهمترین عامل توسعه اقتصادی راین چیست ؟
: کشاورزی
: معادن و شهرک صنعتی
: گردشگری
: صنایع دستی
   صفحه اصلی سایت
   English
   German
   معرفی راین
   ادارات و نهادها
   روستاهای راین
   فرهیختگان و مشاهیر راین
   اساتید و افراد شاخص
   شهدا
   گالری عکس
   ورزشی
   نقشه های جاده و شهر
   تماس با ما











  شمسی   

               

فرهیختگان و مشاهیر راین   

فرهیختگان و مشاهیر راین

تنها جاذبه های سیاحتی و زیارتی راین معرف این منطقه كهن نیست . وجود انسانهایی پرتلاش و موفق  كه برای این دیار افتخار محسوب می شوند نشان از استعداد بارز و درخشان مردم سخت كوش راین دارد.

عارف نامی علی اکبر شریف راینی:

از جمله دانشمندان راینی که از او اثری بجا مانده است می توان به دانشمند و عارف گمنام علی اکبر الشریف الراینی الکرمانی اشاره کرد که از نامبرده کتابی خطی به نام مجمع البحرین با موضوع معارف اسلامی  بجا مانده است که وی کار تالیف کتاب را در سال 1233ه.ق آغاز و در سال 1237ه.ق به پایان برده و نشان می د هد وی عارفی برجسته بوده که بسیار فراتراز زمان خودش حرکت کرده است.همچنین پدر وی نیز فردی دانشمند بوده که صاحب کتابی به نام مطلع الانوارمی باشد.

********************

عالم بزرگ و فقیه پرهیزگار شیخ عبدالله بن محمد ابن علی بن عبدالغفار راینی:

در سال 1254 هجری قمری متولد شد.وی از شاگردان شیخ انصاری و میرزای بزرگ شیرازی (ره) و مؤلف كتابهایی از جمله ‬: 1- التنبیهات فی الأُصول والفقه 2- تنقیح المقاصد فی شرح الفرائد ـ الرسائل ـ للأنصاری  3- خلاصة الأُصول . 4- خلاصة الفروع 5- قاطع النزاع فی الإجماع  6- مدائح اولیاء (  فارسی ). (7) مصائب اولیاء ( فارسی) بوده است. در حوزه درس وی نخبگان شركت میكردند و از عالمان فقیه و پرهیزگار زمان خویش بوده است . وی در شانزدهم رمضان سال 1327 هجری قمری دار فانی را وداع گفت و پیكر پاكش در نجف اشرف و در صحن مطهر حضرت علی (ع) - سمت ایوان علماء - مقابل قبر شیخ نراقی  به خاك سپرده شد.

********************

ابوطالب ابن عبدالله

ابوطالب ابن عبدالله که در قرن سیزدهم هجری قمری می زیسته و مؤلف کتاب خطی در باره نجوم بوده است.

********************

میرزا حسین خان راینی

"میرزا حسین خان راینی" در زمان زندیه پس از فوت کریم خان زند٬ مدتی حاکم کرمان بوده است. وی محلی را در نزدیکی مسجد جامع کرمان برای دفن خود انتخاب کرده بود که پس از وفاتش در آنجا دفن گردید. در سال 1206هجری قمری مشتاق علیشاه ٬ عارف نامی قرن سیزدهم هجری قمری و یکی از پیشوایان صوفیه  به دلیل خواندن آیات قرآن کریم با نوای سه تار سنگسار شد.  در ۲۱رمضان سال ۱۲۰۶ هجری قمری محمد علی خان راینی ٬ مشتاق را در کنار پدرش ٬ میرزا حسین خان راینی  دفن کرد .این محل که در ابتدا مقبره میرزا حسین خان راینی بود به مشتاقیه معروف شده است.

********************

افتخارالسادات

 سید مهدی افتخار افضلی (افتخار السادات) فرزند مرحوم سید محمد نقیب الاشراف و نوه میرافضل دوم از سادات متقی و مورد اعتماد اهالی راین بوده است و در نشر احکام و معارف اسلامی فعالیت داشته است وی مدتها به صورت غیر رسمی مسئولیت امور ازدواج و طلاق راین را به عهده داشته اند و از سال 1317 هجری شمسی با ابلاغ رسمی از وزارت دادگستری به سمت سردفتر ازدواج و طلاق راین منصوب شدند و پس از فوت ایشان فرزندشان مرحوم سیدجلال پورافضلی عهده دار این سمت بودند.مرحوم افتخار جد خاندان افتخارافضلی،خضرایی ،پورافضلی و موقر افضلی می باشد.

********************

سید علی مجتهد و محمدحسین شریعتمدار

مرحوم سید علی مجتهد فرزند مهدیقلی پدر مرحوم سیدمصطفی والی میرحسینی و مرحوم محمدحسین شریعتمدار فرزند مهدی و نوه محمدکاظم کاظمی مجتهد شیرازی که به واسطه وصلت با فامیل میرحسینی مقیم و ساکن راین بوده است  از روحانیان معروف  راین  بوده اند که در امور دینی و مذهبی فعالیت داشته اند

********************

 صنعتگران و هنرمندان راین

از مهمترین صنعتگران و هنرمندان برجسته راین میتوان اساتید بزرگ  مرحوم هدایتی و  مرحوم غلامرضا ناظری معروف به غلامرضا حکاک را نام برد.یکی از فرزندان مرحوم غلامرضا حکاک به نام محمد ناظری نیز  هنر فلزکاری را از پدر خویش به ارث برده است .

**********

     

  عناوين مرتبط :




کليه حقوق اين سايت برای مدیریت سایت راین محفوظ است

.................................

www.rayen.ir